Ведуча: Зорепадом летять роки у минуле, у віки… Але щороку приходить до нас весна, а з нею – Шевченківські свята. У всьому світі вшановується пам'ять цієї людини, митця слова і пензля, легенди нашого народу. Тарас Григорович Шевченко став символом волі, незалежності, стійкості, що є найціннішим і найдорожчим для кожного. Сьогодні ми звернемося знову і знову до пророчих слів Кобзаря:
І на оновленій землі Врагам не бути,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі.
У формі гри давайте перегорнемо ще раз сторінки життя і творчості Т.Г. Шевченка.
ПЕРШИЙ ТУР « Хто швидше? »
Завдання: Потрібно відповісти на запропоновані запитання і набрати найбільшу кількість балів ( 1 правильна відповідь -1 бал)
1) Рік народження Шевченка? ( 1814 р.)
2) Скільки дітей було в родині Григорія Шевченка? ( 5)
3) Єдині друзі дитинства ? ( сестри)
4) Кріпаком якого пана був батько Шевченка ? (Енгельгардт)
5) Мрія малого Тараса? ( Стати художником)
6) Рік викупу з неволі? ( 1838 р.)
7) Рік написання « Заповіту»? ( 1845 р.)
8) Скільки років Шевченко був у засланні? ( 10 років)
9)Назви однакових картини і поеми Шевченка? («Катерина»)
10)Назва гори, де поховано Шевченка? ( Чернеча)
11)Місце народження Шевченка? ( С. Моринці)
12)Хто розповідав Тарасові про гайдамаків? ( Дід Іван)
13)Сума викупу з неволі? ( 2500 карб.)
14)Видатний російський поет, що допоміг викупити Тараса? (В.Жуковський)
15)Де навчався Шевченко живопису професіонально ? (Петербурзька Академія мистецтв)
16)Ватажки гайдамаків у поемі « Гайдамаки»? ( Гонта, Залізняк)
17)День смерті Шевченка? ( 10 березня)
18)Назва міста, де поховано Шевченка? ( м. Канів)
19)Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас ? (бунтівник)
20)Хто був першим вчителем Тараса? ( Дяк)
21)Перше кохання Т.Г. Шевченка ? ( Оксана Коваленко)
ДРУГИЙ ТУР « Чи знаєш ти поезію?»
Ведуча: Одним із найцінніших спадків, які залишив нам Т.Г.Шевченко, є поезія. Свої поезії Шевченко писав з надзвичайною легкістю – наче жартома: міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брати в них участь.
1 завдання
Ведуча зачитує рядки з поезій Т.Г.Шевченка, а учні називають назву вірша. (Кожна правильна відповідь - 1 бал).
1) «Кохайтеся ,чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами…» ( « Катерина»)
2) «Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля,
Ідіть , сини погуляйте,
Пошукайте долі. ..» ( « Гайдамаки»)
3) «Спи, Чигрине, нехай гинуть
У ворога діти.
Спи, гетьмане, поки встане
Правда на сім світі….» ( « Чигрине, Чигрине…»)
4) « Стоїть в селі Суботові
На горі високій
Домовина України
Широка, глибока…» ( « Стоїть в селі Суботові…»)
5) « І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.» («Заповіт»)
6) « У всякого своя доля
І свій шлях широкий:
Той мурує, той руйнує,
Той неситим оком…» ( « Сон»)
7) « Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть…» ( « Садок…»)
8) « Якби ви вчились так , як треба,
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо:
« І ми не ми, і я не я…» ( « І мертвим, і живим…»)
9) « Мені тринадцятий минало,
Я пас ягнята за селом…» ( « Мені тринадцятий минало…»)
10)« І виріс я на чужині,
І сивію в чужому краї:
То одинокому мені
Здається – кращого немає…» ( «І виріс я на чужині…»)
11)« Знову закипіло Синє море;
вздовж байдака
Знову походжає
Пан отаман та на хвилю
Мовчки поглядає…» (« Іван Підкова»)
12)« Ввійшов Марко в малу хату
І став у порогу…
Аж злякався.
Ганна шепче:
« Слава…слава Богу!» («Наймичка»)
13)«… І ти, Великая в женах!
І їх униніє, і страх
Розвіяла, мов ту полову,
Своїм святим огненним словом!» ( Марія»)
14)« На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать…» ( « Сон»)
15)« Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда,за вас слава
І воля святая!...» ( « Кавказ»)
16)Будеш ,батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть! …» ( « Котляревському»)
2 завдання
Читається підказка на Шевченків твір, тому потрібно якнайшвидше встановити назву поезії. Якщо команда не знає відповіді, вона говорить «далі» і слухає наступне питання. На кожну із чотирьох підказок дається 10 сек. на обдумування.
1) 1.Вірш написано в 1847 році, в Орську.
2.Розповідається про випадок із дитинства Тараса, його дружбу з Оксаною Коваленко.
3.Слова: рай, сонце, небо.
4.Рядки: Утирала мої сльози і поцілувала…
(«Мені тринадцятий минало»)
2)1.Вірш написано в 1850 році, у далекому засланні.
2.Гіркі спогади поета про дитинство, тяжке життя його родини.
3.Слова: елегія, рай, пекло, неволя, лоби їм поголили.
4.Рядки: Тихесенько собі купають зелені віти.
(«Якби ви знали паничі…»)
ТРЕТІЙ ТУР « Автопортрет»
Ведуча: Творчість Т.Шевченка виразно автобіографічна. У вітчизняному образотворчому мистецтві не знайти іншого видатного художника, який стільки уваги приділяв би автопортретам. Нині відомо понад півсотні Шевченкових самозображень. Автопортрети Шевченка різноманітні. Але всі вони передають складний душевний стан у різні, іноді переламні моменти його життя і є образними знаками основних віх реального життя художника, поета, борця. В нашій уяві цілком природно «Автопортрет 1840 року» асоціюється з появою в Петербурзі вікопомного «Кобзаря», самозображення 1845 року – повернення в Україну, портретний образ 1947 року є знаком періоду заслання, «Автопортрет 1861 року» у свідомості українців однозначно пов’язаний з відходом нашого Генія у вічність.
(Гравці одержують репродукції автопортретів Т.Г. Шевченка без зазначення року написання їх.)
Завдання: розкласти картки із автопортретами у хронологічній послідовності , тобто за часом написання їх. Час, що відводиться на гру – 5 хв., за кожну правильну відповідь гравці отримують 1 бал.
ЧЕТВЕРТИЙ ТУР « Склади картину»
Ведуча: Білі липневі ночі. Юнак у засмальцьованій фарбамі одежі крадькома пробирається в сутінках Літнього саду. Переконавшись, що ніхто не слідкує за ним, сідає біля Статуї Сатурна, розкладає свої небагаті малярські приладдя і починає працювати. Він настільки захоплений роботою, що не помічає, як до нього підходить незнайомий і уважно розглядає ескіз.
«Ти часто ходиш сюда малювати?» - нарешті запитує незнайомий. Юнак прудко підводиться, розгублено дивиться на нього, прагнучи розпізнати в ньому друга чи ворога, і після хвилини мовчання, ніяковіючи відповідає: «Кожну неділю…».
Так розпочалося знайомство з Іваном Сошенко, що докорінно змінило долю кріпака.
Шевченко став академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв. Він залишив по собі багату спадщину: сотні закінчених картин олією, сепією та аквареллю, понад 30 офортів, близько 1300 малюнків. До того ж, не все збереглося.
(Кожна команда отримує одну репродукцію картини Шевченка:
1. « Катерина» 2. « Циганка – ворожка», які розрізані на рівні квадрати.)
2.
Завдання: скласти картину і визначити її назву. Час гри – 5 хв. , кількість балів теж 5, якщо завдання буде виконано вірно.
П’ЯТИЙ ТУР « Театр одного актора»
Завдання: За опорними словами ( на картках) впізнати поезію Т.Г. Шевченка, прочитати напам’ять. Кожна команда обирає одну картку. Враховується правильність відповіді – 1 бал, за виразність - додатковий 1 бал. На підготовку дається 5 хв.
ШОСТИЙ ТУР « Літературна скарбниця»
Представники команд по черзі витягають кульку зі скриньки, читають завдання і дають повну відповідь. За правильну відповідь 1 бал. На журнальному столику з табличкою « Літературна скарбниця» розміщені експонати:
1. Примірник « Кобзаря»
2. Пензлі.
3. На картці « 1845 р.».
4.Портрет Жуковського.
5. Ілюстрація «Хата в Кирилівці»
6. Ілюстрація до вірша «Сон»
Завдання :
1. Розказати про експонат № 1.
2. Яку роль відіграв експонат № 2 в житті Шевченка?
3. Що пов’язано в житті Шевченка з експонатом № 3?
4. Експонат № 4 відіграв велику роль у долі Шевченка. Розказати яку.
5. Визначити , яким чином експонат № 5 пов'язаний з поетом.
6. Сюжет якого твору Т.Шевченка розкриває експонат №6
СЬОМИЙ ТУР « Музичне запитання»
Дається змога прослухати пісню за словами Т. Шевченка. Завдання: Визначити, що це за вірш? Хто автор музики?
1. Пісня « Заповіт»
2. Пісня « Реве та стогне Дніпр…»
(Кожна правильна відповідь – 5 балів)
ВОСЬМИЙ ТУР «Мікрофон»
Ведуча пропонує учням відповісти на два запитання:
1. Якою людиною постав перед вами Т.Шевченко?
2. Чи збагатили ви свої знання під час літературного змагання?
Підведення підсумків. Визначення і нагородження переможців.
Ведуча: Шановні присутні! Ось підійшла до кінця наша літературна гра, присвячена Тарасу Григоровичу Шевченку – генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику. Доля генія була тяжка. Та навіки залишився з нами той, « хто зробив своє велике діло, не зазнав щастя живим і кого ждало інше щастя вже по смерті, тяжко зароблене щастя, безсмертна слава вовіки і віки…». Він продовжив свій родовід не в прямих нащадках , а в Слові , увічнив себе як єство всього народу, як долю і характер України. Тож хай назавжди у ваших серцях горить іскорка любові до поезії, яку засвітив Великий Кобзар. Дякую вам за чудово проведений час!!!