Ведуча: Зорепадом летять роки у минуле, у віки… Але щороку приходить до нас весна, а з нею – Шевченківські свята. У всьому світі вшановується пам'ять цієї людини, митця слова і пензля, легенди нашого народу. Тарас Григорович Шевченко став символом волі, незалежності, стійкості, що є найціннішим і найдорожчим для кожного. Сьогодні ми звернемося знову і знову до пророчих слів Кобзаря:

І на оновленій землі Врагам не бути,

А буде син і буде мати,

І будуть люди на землі.

У формі гри давайте перегорнемо ще раз сторінки життя і творчості Т.Г. Шевченка.

ПЕРШИЙ ТУР « Хто швидше? »

Завдання: Потрібно відповісти на запропоновані запитання і набрати найбільшу кількість балів ( 1 правильна відповідь -1 бал)

1) Рік народження Шевченка? ( 1814 р.)

2) Скільки дітей було в родині Григорія Шевченка? ( 5)

3) Єдині друзі дитинства ? ( сестри)

4) Кріпаком якого пана був батько Шевченка ? (Енгельгардт)

5) Мрія малого Тараса? ( Стати художником)

6) Рік викупу з неволі? ( 1838 р.)

7) Рік написання « Заповіту»? ( 1845 р.)

8) Скільки років Шевченко був у засланні? ( 10 років)

9)Назви однакових картини і поеми Шевченка? («Катерина»)

10)Назва гори, де поховано Шевченка? ( Чернеча)

11)Місце народження Шевченка? ( С. Моринці)

12)Хто розповідав Тарасові про гайдамаків? ( Дід Іван)

13)Сума викупу з неволі? ( 2500 карб.)

14)Видатний російський поет, що допоміг викупити Тараса? (В.Жуковський)

15)Де навчався Шевченко живопису професіонально ? (Петербурзька Академія мистецтв)

16)Ватажки гайдамаків у поемі « Гайдамаки»? ( Гонта, Залізняк)

17)День смерті Шевченка? ( 10 березня)

18)Назва міста, де поховано Шевченка? ( м. Канів)

19)Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас ? (бунтівник)

20)Хто був першим вчителем Тараса? ( Дяк)

21)Перше кохання Т.Г. Шевченка ? ( Оксана Коваленко)

ДРУГИЙ ТУР « Чи знаєш ти поезію?»

Ведуча: Одним із найцінніших спадків, які залишив нам Т.Г.Шевченко, є поезія. Свої поезії Шевченко писав з надзвичайною легкістю – наче жартома: міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брати в них участь.

1 завдання

Ведуча зачитує рядки з поезій Т.Г.Шевченка, а учні називають назву вірша. (Кожна правильна відповідь - 1 бал).

1) «Кохайтеся ,чорнобриві,

Та не з москалями,

Бо москалі – чужі люде,

Роблять лихо з вами…» ( « Катерина»)

2) «Сини мої, гайдамаки!

Світ широкий, воля,

Ідіть , сини погуляйте,

Пошукайте долі. ..» ( « Гайдамаки»)

3) «Спи, Чигрине, нехай гинуть

У ворога діти.

Спи, гетьмане, поки встане

Правда на сім світі….» ( « Чигрине, Чигрине…»)

4) « Стоїть в селі Суботові

На горі високій

Домовина України

Широка, глибока…» ( « Стоїть в селі Суботові…»)

5) « І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.» («Заповіт»)

6) « У всякого своя доля

І свій шлях широкий:

Той мурує, той руйнує,

Той неситим оком…» ( « Сон»)

7) « Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть…» ( « Садок…»)

8) « Якби ви вчились так , як треба,

То й мудрість би була своя.

А то залізете на небо:

« І ми не ми, і я не я…» ( « І мертвим, і живим…»)

9) « Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом…» ( « Мені тринадцятий минало…»)

10)« І виріс я на чужині,

І сивію в чужому краї:

То одинокому мені

Здається – кращого немає…» ( «І виріс я на чужині…»)

11)« Знову закипіло Синє море;

вздовж байдака

Знову походжає

Пан отаман та на хвилю

Мовчки поглядає…» (« Іван Підкова»)

12)« Ввійшов Марко в малу хату

І став у порогу…

Аж злякався.

Ганна шепче:

« Слава…слава Богу!» («Наймичка»)

13)«… І ти, Великая в женах!

І їх униніє, і страх

Розвіяла, мов ту полову,

Своїм святим огненним словом!» ( Марія»)

14)« На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать…» ( « Сон»)

15)« Борітеся – поборете,

Вам Бог помагає!

За вас правда,за вас слава

І воля святая!...» ( « Кавказ»)

16)Будеш ,батьку, панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть! …» ( « Котляревському»)

2 завдання

Читається підказка на Шевченків твір, тому потрібно якнайшвидше встановити назву поезії. Якщо команда не знає відповіді, вона говорить «далі» і слухає наступне питання. На кожну із чотирьох підказок дається 10 сек. на обдумування.

1) 1.Вірш написано в 1847 році, в Орську.

2.Розповідається про випадок із дитинства Тараса, його дружбу з Оксаною Коваленко.

3.Слова: рай, сонце, небо.

4.Рядки: Утирала мої сльози і поцілувала…

(«Мені тринадцятий минало»)

2)1.Вірш написано в 1850 році, у далекому засланні.

2.Гіркі спогади поета про дитинство, тяжке життя його родини.

3.Слова: елегія, рай, пекло, неволя, лоби їм поголили.

4.Рядки: Тихесенько собі купають зелені віти.

(«Якби ви знали паничі…»)

ТРЕТІЙ ТУР « Автопортрет»

Ведуча: Творчість Т.Шевченка виразно автобіографічна. У вітчизняному образотворчому мистецтві не знайти іншого видатного художника, який стільки уваги приділяв би автопортретам. Нині відомо понад півсотні Шевченкових самозображень. Автопортрети Шевченка різноманітні. Але всі вони передають складний душевний стан у різні, іноді переламні моменти його життя і є образними знаками основних віх реального життя художника, поета, борця. В нашій уяві цілком природно «Автопортрет 1840 року» асоціюється з появою в Петербурзі вікопомного «Кобзаря», самозображення 1845 року – повернення в Україну, портретний образ 1947 року є знаком періоду заслання, «Автопортрет 1861 року» у свідомості українців однозначно пов’язаний з відходом нашого Генія у вічність.

(Гравці одержують репродукції автопортретів Т.Г. Шевченка без зазначення року написання їх.)

Завдання: розкласти картки із автопортретами у хронологічній послідовності , тобто за часом написання їх. Час, що відводиться на гру – 5 хв., за кожну правильну відповідь гравці отримують 1 бал.

ЧЕТВЕРТИЙ ТУР « Склади картину»

Ведуча: Білі липневі ночі. Юнак у засмальцьованій фарбамі одежі крадькома пробирається в сутінках Літнього саду. Переконавшись, що ніхто не слідкує за ним, сідає біля Статуї Сатурна, розкладає свої небагаті малярські приладдя і починає працювати. Він настільки захоплений роботою, що не помічає, як до нього підходить незнайомий і уважно розглядає ескіз.

«Ти часто ходиш сюда малювати?» - нарешті запитує незнайомий. Юнак прудко підводиться, розгублено дивиться на нього, прагнучи розпізнати в ньому друга чи ворога, і після хвилини мовчання, ніяковіючи відповідає: «Кожну неділю…».

Так розпочалося знайомство з Іваном Сошенко, що докорінно змінило долю кріпака.

Шевченко став академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв. Він залишив по собі багату спадщину: сотні закінчених картин олією, сепією та аквареллю, понад 30 офортів, близько 1300 малюнків. До того ж, не все збереглося.

(Кожна команда отримує одну репродукцію картини Шевченка:

1. « Катерина» 2. « Циганка – ворожка», які розрізані на рівні квадрати.)

2.

Завдання: скласти картину і визначити її назву. Час гри – 5 хв. , кількість балів теж 5, якщо завдання буде виконано вірно.

П’ЯТИЙ ТУР « Театр одного актора»

Завдання: За опорними словами ( на картках) впізнати поезію Т.Г. Шевченка, прочитати напам’ять. Кожна команда обирає одну картку. Враховується правильність відповіді – 1 бал, за виразність - додатковий 1 бал. На підготовку дається 5 хв.

ШОСТИЙ ТУР « Літературна скарбниця»

Представники команд по черзі витягають кульку зі скриньки, читають завдання і дають повну відповідь. За правильну відповідь 1 бал. На журнальному столику з табличкою « Літературна скарбниця» розміщені експонати:

1. Примірник « Кобзаря»

2. Пензлі.

3. На картці « 1845 р.».

4.Портрет Жуковського.

5. Ілюстрація «Хата в Кирилівці»

6. Ілюстрація до вірша «Сон»

Завдання :

1. Розказати про експонат № 1.

2. Яку роль відіграв експонат № 2 в житті Шевченка?

3. Що пов’язано в житті Шевченка з експонатом № 3?

4. Експонат № 4 відіграв велику роль у долі Шевченка. Розказати яку.

5. Визначити , яким чином експонат № 5 пов'язаний з поетом.

6. Сюжет якого твору Т.Шевченка розкриває експонат №6

СЬОМИЙ ТУР « Музичне запитання»

Дається змога прослухати пісню за словами Т. Шевченка. Завдання: Визначити, що це за вірш? Хто автор музики?

1. Пісня « Заповіт»

2. Пісня « Реве та стогне Дніпр…»

(Кожна правильна відповідь – 5 балів)

ВОСЬМИЙ ТУР «Мікрофон»

Ведуча пропонує учням відповісти на два запитання:

1. Якою людиною постав перед вами Т.Шевченко?

2. Чи збагатили ви свої знання під час літературного змагання?

Підведення підсумків. Визначення і нагородження переможців.

Ведуча: Шановні присутні! Ось підійшла до кінця наша літературна гра, присвячена Тарасу Григоровичу Шевченку – генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику. Доля генія була тяжка. Та навіки залишився з нами той, « хто зробив своє велике діло, не зазнав щастя живим і кого ждало інше щастя вже по смерті, тяжко зароблене щастя, безсмертна слава вовіки і віки…». Він продовжив свій родовід не в прямих нащадках , а в Слові , увічнив себе як єство всього народу, як долю і характер України. Тож хай назавжди у ваших серцях горить іскорка любові до поезії, яку засвітив Великий Кобзар. Дякую вам за чудово проведений час!!!

Кiлькiсть переглядiв: 793